Salah
satu perubahan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan masyarakat sekarang
ialah kemahiran abad ke-21. Kemahiran abad ke-21 adalah kemahiran pembelajaran
yang diperlukan oleh pelajar untuk berdaya saing pada milenium baru. Kemahiran
abad ke-21 dapat dikaitkan dengan pelbagai kemahiran yang diperlukan pada zaman
ini.
Salah
satu kemahiran abad ke 21 ialah penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi
(ICT) yang sejajar dengan perkembangan pendidikan pada masa sekarang.
Kebanyakan kemahiran abad ke-21 adalah berdasarkan kepada pendedahan terhadap
ICT. Jika dahulu, literasi cuma merangkumi membaca, menulis, dan mengira namun
literasi abad ke-21 melibatkan literasi digital. Guru memainkan peranan utama
dalam membimbing pelajar untuk melayari internet, mencari laman sesawang,
memilih perisian yang sesuai dan mengumpul serta mengulas maklumat. Dengan
bimbingan guru juga kesedaran global pada era digital sepatutnya mudah dicapai
dan seharusnya meningkat. Pembelajaran berasaskan projek (project-based learning) adalah satu pendekatan pengajaran dan
pembelajaran yang boleh memupuk kemahiran abad ke 21. Topik-topik tertentu
dalam mata pelajaran Sejarah dan Sains contohnya boleh diberi sebagai tugasan
projek di mana pelajar perlu mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
seperti google.
Tugasan
menerusi pembelajaran berasaskan projek juga menggalakkan komunikasi
interaktif. Pelajar berbincang dan berkongsi maklumat mengenai projek bersama
rakan dan guru secara bersemuka atau atas talian menerusi pelbagai alat media
sosial seperti e-mel, Facebook atau blog. Contohnya, kebanyakan pelajar pada
zaman sekarang mempunyai akaun laman sosial seperti facebook, melalui laman ini guru boleh memuat turun nota atau
latihan kepada pelajar. Pendekatan ini lebih menarik minat pelajar untuk
belajar. Sumber terbaik bagi membina
kemahiran komunikasi interaktif seperti kemahiran sosial dan peribadi, semangat
berpasukan dan kolaborasi adalah menerusi lima bentuk teknologi era digital
iaitu mobility (bergerak) seperti telefon pintar, connectivity (penyambungan) seperti WiFi, rangkaian sosial seperti Facebook dan Twitter, enjin carian seperti Google
dan Yahoo, dan portal perkongsian
maklumat seperti Wikipedia dan YouTube.
Kemahiran
teknologi maklumat dan inovasi turut melahirkan pelajar kreatif dan inovatif yang
dapat mengembangkan pemikiran mereka dan amat berguna apabila berada di dunia
pekerjaan. Dengan adanya aspek ini, sesi pengajaran dan pembelajaran akan
menjadi lebih menarik dan berkesan kerana berjaya menarik tumpuan pelajar.
Misalnya, dengan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), pelajar
dapat mengakses maklumat tanpa had dengan hanya menggunakan enjin carian
seperti google atau yahoo mereka dapat memperoleh banyak
maklumat dengan hanya menggunakan hujung jari.
Antara
elemen-elemen yang turut terkandung dalam kemahiran teknologi maklumat dan
inovasi adalah kreativiti dan inovasi (creativity
and innovation), pemikiran kritis dan penyelesaian masalah (critical thinking and problem solving),
komunikasi dan kolaborasi (communication
and collaboration), literasi maklumat (information literacy), literasi media (media literacy), literasi teknologi maklumat dan komunikasi (TMK), ICT
(Information, Communications and
Technology) Literacy), fleksibiliti
dan mempunyai keupayaan menyesuaikan diri (flexibility
and adaptability), berinisiatif dan mempunyai haluan diri (initiative and self-direction)
serta kemahiran sosial dan antara-budaya
(Social and Cross-Cultural Skills).
Sebelum kemahiran yang melibatkan ICT dikuasai, pelajar abad ke-21 perlu
menguasai kemahiran 3M yang meliputi Membaca, Mengira dan Menulis. Penguasaan
kepada 3M ini adalah asas kepada perkembangan pendidikan abad ke-21 dan
bilangan masyarakat Malaysia yang buta huruf dapat dikurangkan sekiranya
penguasaan terhadap 3M dapat ditingkatkan dan seterusnya kemahiran yang
melibatkan ICT turut dapat ditingkatkan. Oleh itu, pelbagai langkah perlu
dilakukan agar tidak wujud lagi masalah penguasaan 3M. Kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang berbeza perlu untuk meningkatkan penguasaan 3M di kalangan
murid. Antaranya mengadakan kelas pemulihan, kelas khas untuk kanak-kanak
istimewa, latihan guru berpendidikan khas, perluasan kempen membaca dan
penempatan kaunselor di setiap sekolah.
Namun, keberkesanan pelaksanaannya tidak menyeluruh dan belum mampu
memberi perubahan besar terhadap perkembangan penguasaan kemahiran 3M di
kalangan murid terbabit. Dalam sesetengah keadaan, kurangnya komitmen
pengurusan sekolah antara penyebab pendidikan murid tergolong dalam kategori
yang gagal mencapai matlamatnya. Menyisihkan murid terbabit daripada mengikuti
pendidikan seperti rakan lain hanya akan menyulitkan langkah mengatasi masalah
mereka kemudian hari. Dalam usaha menangani masalah ini, kaedah P&P
haruslah lebih khusus dan perlu dipraktikkan guru yang mahir mengenainya.
Selain guru dan murid, keberkesanan program pemulihan ini memerlukan
kerjasama dan penggemblengan tenaga semua pihak, termasuk sekolah dan ibu bapa.
Apa yang penting, pelaksanaan tindakan progresif menangani masalah penguasaan
3M di kalangan murid ini sepatutnya sejak awal lagi, bukan pada peringkat
mereka sudah terlalu jauh tercicir.
Sebagai
sebuah negara yang sedang melangkah ke arah status negara maju, Malaysia perlu
mewujudkan masyarakat yang saintifik dan progresif, yakni masyarakat yang
mempunyai daya perubahan yang tinggi dan memandang jauh ke hadapan serta
menjadi penyumbang kepada tamadun sains dan teknologi masa depan dan merupakan
salah satu kemahiran abad ke-21. Untuk mencapai hasrat ini, kita perlu
membentuk warganegara kreatif dan berketerampilan yang mengamalkan budaya sains
dan teknologi.
Warganegara
yang berbudaya sains dan teknologi mempamerkan ciri-ciri seperti bersemangat
ingin tahu dan ingin mencuba, celik sains, bersifat terbuka, membuat keputusan
berdasarkan fakta yang nyata dan tepat serta menghargai sumbangan sains dan
teknologi. Warganegara sedemikian dapat dibentuk sekiranya pendedahan awal
kepada sains dan teknologi diberikan. Sains secara amnya dilihat sebagai satu
bidang ilmu pengetahuan dan juga sebagai satu kaedah inkuiri dalam penyelesaian
masalah. Sebagai satu bidang ilmu pengetahuan, sains membekalkan satu rangka
konsep yang membolehkan kanak-kanak memahami alam sekeliling mereka.
Ilmu
pengetahuan sains ini akan menjadi lebih bermakna kepada murid jika mereka
dibantu menghubungkan fakta dan konsep, membuat pengitlakan dan mengaitkan
pembelajaran baru dengan ilmu yang sedia ada. Ini membolehkan mereka memahami
situasi dan maklumat baru. Sebagai satu kaedah inkuiri dalam penyelesaian
masalah, sains dapat memperkembangkan kemahiran untuk menyiasat alam sekitar
mereka di samping mendapatkan ilmu pengetahuan. Inkuiri secara saintifik juga
memerlukan dan membolehkan murid memperkembangkan sikap yang positif.
Pembelajaran sains dapat menggalakkan semangat ingin tahu, kreativiti,
berfikiran terbuka, ketabahan, ikram terhadap hidupan dan menghargai alam
sekitar. Sains di peringkat sekolah rendah membolehkan murid mempelajari
tentang diri sendiri dan alam sekitar mereka melalui pengalaman dan juga
penyiasatan.
Di samping itu, kemahiran
interpersonal dan intrapersonal juga termasuk dalam kemahiran abad ke 21.
Kemahiran interpersonal merujuk kepada kebolehan seseorang itu untuk
berkomunikasi dengan orang lain yang melibatkan penyelesaian masalah. Manakala
kemahiran intrapersonal pula ialah komunikasi yang berlaku di dalam diri seseorang.
Komunikasi ini dibentuk dalam diri seseorang dalam proses untuk menyampaikan
maklumat. Menurut Capstone (2001) maklumat yang dibentuk dalam diri seseorang
melalui komunikasi intrapersonal terbahagi kepada dua iaitu maklumat yang
disampaikan secara lisan dan maklumat yang disampaikan secara tidak lisan.
Contoh komunikasi secara tidak lisan ialah keadaan muka, nada suara dan
sentuhan tangan. Kedua-dua kemahiran ini penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan dalam menuju pendidikan abad ke 21. Walaupun
terdapat perbezaan karakter bagi kedua-dua kemahiran ini. Namun, kemahiran yang
mereka gunakan berkesan untuk diri mereka dalam proses pembelajaran.
Kemahiran komunikasi juga merupakan
perkara penting dalam kemahiran abad ke 21. Kemahiran
berkomunikasi terdiri daripada
beberapa elemen iaitu:
· kemahiran berkomunikasi
melibatkan komunikasi yang berkesan dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
dalam konteks yang berlainan dan dengan peserta komunikasi yang berlainan,
kebolehan menyampaikan idea dengan jelas, berkesan dan dengan penuh keyakinan,
secara lisan dan bertulis.
·
Kebolehan mengamalkan kemahiran
mendengar yang aktif dan memberi maklum balas.
· Kebolehan membuat pembentangan
secara jelas dengan penuh keyakinan dan bersesuaian dengan tahap pendengar.
· Kebolehan menggunakan teknologi
dalam pembentangan.
· Kebolehan berunding dan
mencapai persetujuan.
· Kebolehan berkomunikasi dengan
peserta komunikasi yang mempunyai budaya berlainan.
· Kebolehan mengembangkan
kemahiran komunikasi perseorangan.
· Kebolehan menggunakan kemahiran
bukan lisan.
Kemahiran-kemahiran
ini penting bagi membentuk perhubungan di kalangan pelajar. Melalui kemahiran
komunikasi ini, pertukaran pemikiran dan idea menerusi lisan dan tulisan akan
berlaku sebelum perkongsian idea berlaku untuk kepentingan bersama.
Bagi
mencapai hasrat negara untuk membangunkan generasi yang mempunyai kemahiran
abad-21, seseorang guru atau pendidik itu perlu komited dalam :
·
Menguasai pelbagai
bidang
Penting
bagi seseorang pendidik untuk sentiasa bersedia menguasai ilmu bagi menjadikan
diri mereka relevan dan sesuai dengan perubahan yang berlaku. Ini kerana guru
yang mempunyai kombinasi beberapa ilmu pelajaran lebih baik berbanding dengan
guru yang cuma menjurus kepada satu bidang sahaja. Dalam konteks pengajaran
Pendidikan Islam, seseorang guru itu perlu ‘berani’ mencuba sesuatu yang baru
seperti menggabungkan pengetahuan Sains (Komputer) dengan Pendidikan Islam
(Pendekatan Bersepadu). Bagi memastikan seseorang pendidik (guru) itu mampu
menguasai pelbagai bidang, mereka (guru) hendaklah mengamalkan pembelajaran
berterusan supaya guru sentiasa mengikuti perubahan yang berlaku dan menjadikan
diri sentiasa bersedia menghadapi pelbagai cabaran.
·
Mengikuti Perkembangan
tentang Dasar dan Isu Pendidikan.
Seseorang
guru yang berpengetahuan akan sentiasa mengikuti perkembangan yang berlaku
khususnya perkembangan tentang dasar serta isu-isu berkaitan dengan pendidikan
yang akan memberi impak kepada profesion perguruan serta perjalanan proses
pengajaran dan pembelajaran. Dasar-dasar seperti dasar sains dan teknologi
(sekolah berasaskan ICT) perlu diteliti dan difahami bagi membentuk guru yang
berwibawa sekali gus membantu kepada melahirkan generasi yang berkualiti dan
berkemahiran.
·
Mahir Dalam Pedagogi
(Pengajaran & Pembelajaran).
Kekuatan profesion perguruan dalam
memastikan hasrat melahirkan generasi berkemahiran abad-21 juga bergantung
kepada kecekapan seseorang guru itu menguasai pengetahuan pedagogi. Pengetahuan
pedagogi ini bukanlah berdasarkan kepada pengalaman atau pengetahuan ‘lapuk’
tradisional yang mana sistem P&P diamalkan terlalu bergantung kepada guru
(teachers-centered). Bagi melahirkan modal insan yang mempunyai kemahiran
abad-21 ini, seseorang guru itu ‘wajib’ mencuba untuk mengadaptasikan pedagogi
inovasi teknologi di dalam P&P contohnya pembelajaran berbantukan komputer.
Ini kerana pengetahuan dan kebolehan guru mengadaptasikan kaedah P&P yang
inovatif akan memberikan kesan positif kepada perkembangan dan pencapaian
pelajar.
·
Menggunakan Teknologi
Terkini.
Seseorang guru itu seharusnya
mengorak langkah dan mengambil peluang untuk melengkapkan diri dengan ilmu
berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan dan penggunaan
teknologi maklumat dalam pelbagai bidang. Penggunaan teknologi itu bukan sahaja
dijadikan sebagai satu mekanisme di dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi
juga bagi menyelesaikan urusan harian.
·
Menerapkan Nilai-nilai
Murni (Akhlak).
Beretika
merupakan satu elemen ini sangat penting dalam usaha pembudayaan masyarakat
yang dapat mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian negara. Di samping
pendedahan kepada teknologi, seseorang guru itu juga harus menitikberatkan
perlakuan baik, peradaban dan tatasusila di dalam hubungannya sesama rakan
sekerja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan