Ahad, 16 Disember 2012

“Amalan Yang Mencambahkan Pahala..”


Ada lima cara.

1. hendaklah kita membuat sesuatu perkara itu dengan berjemaah, kerana berjemaah akan mencambahkan pahala.
Lihat sahaja kasih sayang Allah yang memberikan 27 kali ganda bagi orang yang mendirikan solat secara berjemaah.

2. hendaklah kita membuat sedekah yang kekal seperti mewakafkan harta membuat masjid, membuat sekolah agama, membuat rumah kebajikan dan sebagainya kerana sedekah yang kekal akan mengalirkan pahala dan mencambahkan kebaikan buat kita.

3. Hendaklah kita menyampaikan ilmu yang kita tahu pada orang lain walaupun satu ayat. Ini kerana, ilmu yang bermanfaat akan mencambahkan pahala untuk kita. Jika orang yang kita sampaikan itu mengamalkan apa yang kita sampaikan, maka Allah berikan pahala amalan orang itu pada kita tanpa mengurangkan pahala orang itu.

4. Hendaklah kita menganjurkan amalan yang besar manfaatnya seperti mengajurkan majlis ilmu, menganjurkan berbuka puasa, mengajurkan kutipan amal dan sebagainya kerana semakin ramai orang yang menyertai majlis yang kita anjur, semakin besar pahala kita.

5. Hendaklah kita membuat amalan yang lagi besar manfaat lagi bagus kerana semakin banyak manfaat yang diperolehi oleh orang semakin besar pahala kita. Ia seperti bersedekah pada orang yang benar-benar memerlukan sehingga mencukupkan keperluannya, kita membuat kedai makan bagi orang Islam di tempat yang tidak ada kedai makan orang Islam, kita membangunkan industri makanan halal ketika susahnya mendapat makanan halal, kita bangunkan sistem perparitan bagi petani untuk menamam padi dan sebagainya.
Kelima-lima perkara ini adalah kaedah mencambahkan amalan kita ketika kita di Mizan. Semoga kita sentiasa beramal kerana Allah untuk keselamatan kita di dunia dan keselamatan di akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan