Isnin, 4 September 2017

PENGENALAN PERNIAGAAN



A)    PENGENALAN PERNIAGAAN
Saya ________________________________________________ sedang menjalankan ________________________________ iaitu perniagaan yang aktiviti utamanya ialah menyediakan perkhidmatan. Di samping perkhidmatan, perniagaan saya juga menjual barang-barang seperti ____________________________, ___________________________, _______________________________, dan _______________________________.
            Baki stok barang niaga pada 1 Ogos 2017 adalah seperti berikut:
Bil
Jenis barang
Kuantiti
Kos seunit (RM)
Jumlah (RM)
1.




2.




3.




4.




5.




6.




JUMLAH


            Perniagaan saya adalah perniagaan milikan tunggal. Perniagaan saya dibantu oleh 2 orang pekerja yang dibayar gaji RM___________ sebulan mengikut seksyen 2 Akta Kerja 1955.
Senarai penghutang saya adalah seperti berikut:
Bil
Nama Penghutang
Jumlah (RM)
1.


2.



Senarai pemiutang saya pula adalah seperti berikut:
Bil
Nama Pemiutang
Jumlah (RM)
1.


2.




            Baki-baki aset dan liabiliti perniagaan saya pada 31 Julai 2017 adalah seperti berikut:

KUNCI KIRA-KIRA PADA 31 JULAI 2017
ASET BUKAN SEMASA
RM
RM
EKUITI PEMILIK
RM




Modal











LIABILITI SEMASA





Pemiutang


ASET SEMASA





Stok





Penghutang





Bank





Tunai












Saya memilih untuk menubuhkan perniagaan ini kerana:
·         .
·         .

Saya yakin dengan kelebihan menjalankan perniagaan ini, saya dapat memperolehi:
·         .
·         .

Saya juga faham akan risiko yang berkemungkinan saya hadapi dalam menjalankan perniagaan ini seperti:
·         .
·         .

1 ulasan:

  1. Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda mahu pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam masa kurang dari 48 jam. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Jadikan kenalan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia seorang lelaki yang jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394-3740

    BalasPadam